Med Vrå Realskole fra den 20. - 28. januar 1981

Klik på billedet for at se det i stor størrelse

Den 20. januar tog vi af sted fra Vrå Realskole om formiddagen med bussen som du ser her til højre, for at sætte kurs mod Esbjerg. Vi skulle nemlig med ovenstående skib derfra kl. 18.00.  Det tog 18 timer at sejle til Harwich fra Esbjerg.

Sejltiden kunne vi ikke rigtig gøre noget ved, så det var bare at følge med, indtil klokken blev 12.00, næste dag. Det gjorde vi så, nogen bedre end andre, der var nemlig rimelig høj søgang. Der var så høj søgang, at vi ikke måtte gå ud på dækket.

Søgangen bevirkede at nogle af mine klassekamerater blev ret meget søsyg, jeg lider med dem endnu, for de havde det VIRKELIG dårligt. Jeg er heldigvis søstærk, så jeg blev ikke søsyg, men så sejlede jeg til gengæld stadigvæk, nogle dage efter vi var gået i land. Så ved jeg ikke, hvad man helst skal foretrække; "pest eller kolera" ??

Herunder ser du hotellets visitkort. Det var ikke kun mig der havde sådan et fint kort, Neeej, det havde vi skam alle sammen. Og vi fik tillige at vide, Klik på billedet for at se det i stor størrelseat dette kort skulle vi bære på os under hele opholdet i England. Grunden dertil var, at hvis vi skulle fare vild i London, kunne vi altid hyre en taxi, og bare vise taxichaufføren kortet, så var det jo nemt for ham at finde ud af hvor du boede. SMART, ikke ?

Klik på billedet for at se det i stor størrelse

Her på billedet ovenover ser du det hotel, som blev vores hjem den næste lille ug's tid. Det hed: Belvic Hotel. Hotellet ligger lige bag ved bussen, og jeg havde værelse lige over gadelygten.

Under opholdet i London var vi ude og se følgende seværdigheder, som vil blive beskrevet her nedenunder, samt på de næste sider: Westminster Abbey, St. Paul's Cathedral, Trafalger Square, Lord Nilsson, Piccadilly Circus, Parlamentsbygningen og Bigben, Buckingham Palace, Rådhuset i London,  Themsen, Tower Bridge, Downing Street 10, Madame Tussauds vokskabinet, Hyde Park og Pitticoat Lane.

Derudover blev der også arrangeret en biograftur, en af aftenerne vi var der. En teatertur hvor vi var inde og se Evita. Ikke nok med det, så blev der også tilbudt til dem der havde lyst, at de kunne komme ind og se en fodboldkamp. (Jeg synes, virkelig der blev "kræset" om os, den uge vi var af sted).

Klik på billedet for at se det i stor størrelseWestminster Abbey er en meget gammel stor Katedral Kirke. Den blev opført i London fra årene 1045 - 1400, og dens bærende konstruktion består af klippesten. I vores øjne synes vi nok det tog lang tid at bygge kirken, men på den tid var det meget normalt, at det tog så lang tid.

Klik på billedet for at se det i stor størrelseBenedikte-munkene bestemte dengang, at den skulle have den Engelsk gotiske stil, som den har bevaret til den dag i dag. Der tilbage i 1400 tallet, var kirken her til venstre det vigtigste grænseskel af to i London. (Jeg kender desværre ikke det andet grænseskel). Og på dens side, blev den kronet til ære for det Engelske Monarki.

Klik på billedet for at se det i stor størrelse

En anden meget stor og kendt kirke er St. Paul's Cathedral, den ligger også i London. Den var vi selvfølgelig også inde og se.

Den er tegnet af arkitekten Sir Christopher Wren. Den er knap så gammel som den ovenstående, da St. Paul's Cathedral er bygget i årene fra 1675 -1710.

Hvis man skal beskrive stilen, vil jeg nok karakterisere den, som værende lige fra den gamle renæssance agtige stil til den mere barokke.

Murværket er bygget af mursten, tømmer og klippesten.

Tårnet er opdelt i flere afsatser og den første hedder: "The Whispering Gallery". "The Whispering Gallery" løber omkring interiøret af kuplen. Op til den afsats er der som bare 259 trappetrin, og så er du nået op i en højde af 30,2 m over gulvoverfladen. Grunden til at det hedder "The Whispering Gallery" er, at hvis man står dér og hvisker ind imod væggen, så vil man kunne høre hvad der bliver sagt, i hele kuplen. Nogen siger det kan høres i
hele kirken, men jeg har desværre ikke ikke huske om det er rigtigt, da det jo er en del år siden, jeg besøgte St. Paul's Cathedral.

Den næste afsats hedder: "Stone Gallery". Når du er nået dertil, kan du prale af, du nu har taget 378 trappetrin, og kommet op i en højde af 53,4 m. "The Stone Gallery" er en af de to afsatser ovenover "The Whispering Gallery", der omringer ydersiden af kuplen.

Mens kuplen og afsatserne blev bygget, blev Wren hejset op og ned i en kurv, mindst en gang om ugen, for at inspicere arbejdets gang. Han var 76 år, da arbejdet var fuldført i 1708. Han var stolt som en Pave, da han så op på det færdige resultat !!!!

Kuplen på St. Paul's Cathedral hører til en af verdens største. Den er 111,3 m høj, og så vejer den bare "sølle" 65.000 tons (det er der ikke noget at snakke om, vel ?). De 65.000 tons bliver båret af 8 søjler.

Den tredje og anden sidste afsats  hedder "The Golden Gallery", og ligger i en højde af 85,4 m. over gulvfladen. Hvis du vil nå så højt op, skal du have en god kondi. Husk på, når du når dertil, er du jo kun halvvejs for du skal jo også ned igen. "The Golden Gallery" er den mindste afsats, som løber rundt omkring det højeste yderste punkt af kuplen.

Den øverste afsats hedder: "The Ball And Lantern". Man har kunnet komme helt derop, men det får de besøgende ikke lov til længere, på grund af sikkerhedsmæssige grunde. Man tør simpelthen ikke løbe den risiko, mere. Klogt nok, for den afsats er helt oppe i en højde af 108,4 m.

Den originale Bold og Kors blev opført af Andrew Niblett samt Citizen og Armourer i London 1708. Begge dele er imidlertid blevet udskiftet i 1821. Designerne i 1821 var "The Surveyor To The Fabric og CR Cockerell. Dem der lavede Korset og Bolden var R. og E. Keep. De to ting har en samlet vægt på ca. 7 tons, og måler 23 feet. (1 feet = 31 cm.).

Klik på billedet for at se det i stor størrelse

Mange af de gamle Katedral Kirker er utrolig flot udsmukket, især lofterne, og der er St. Paul's Cathedral da heller ingen udtagelse. Katedralen har et meget smukt udsmykket loft, som det ses her til venstre.