Fra Ove Gaassand. Innlevert 4/5-1999
Ørreten på Rødneset
7/8-16/8 1997.
Første overnattingen gjorde vi ved "kællsjøn", etter at vi hadde parkert bilene ved "kæringsjøn", ble dette til slutt den første overnattingen vi hadde ute. De som er med er Atle, Rune Christian(Chris), Morten, Svein og meg selv Ove.
Vi våknet neste dag med strålende solskinn og to par kanopadlere som føk forbi uten nesten en gang å hilse, lurer på hvor lenge de har vært i marka, tenkte jeg da de strøk forbi.
Merket allerede på "Uthussjøn" at det blåste friskt nede i Rødvika, derfor bestemte vi oss for og "vente på været" nede ved "Rødsjøn", før en over i Rogen bærer det en måtte ha med av unyttige ting og tang.
Lå en natt oppe med Rødsjøn, camping er til venstre for canoe landing, meget fin plass en godværs dag.
Fisket til nå hadde vært minimalt, det eneste vi hadde tatt opp var noen små pillekuntere.

Neste dag opprant og det blåste fremdeles ganske hardt fra nord, vi bestemte oss for og gå ned for å sjekke forholdene på Rogen. Fant ut når vi kom ned at Rødviken lå ganske i ly for nordavinden, så vi padlet stille og lett utover mot Rødneset, lenge før vi kom ut til neset innså samtlige at her var det bare og slappe av og vente på vindstille.
Fisket litt sporadisk her ute, men fremdeles trofast til min Panther Martin svart kropp gule prikker spinner tok det en times tid før første fisken landes, en fin ørret på 0,4.

Dette er i midten av august så mørket kommer tidligere nå enn midtsommers, etter å ha montert presenningen som en stor gapahuk, går jeg bort igjen på Rødneset for å ta en siste sjekk på været og oppdager et vindstille nes, bestemmer meg her ifra og gå tilbake til leiren for å vente på morgengry.
Stiller den innvendige klokken og våkner sannelig en time før lyset.
Går ut av soveposen og lager en ild på 10x10 cm for å få kaffen i sving, mens denne gjør seg klar har det lysnet en tanke til siden jeg slo opp øynene og jeg skimter Rogen mer og mer, til slutt kan jeg se en 50-80 m ut på vannet. Jeg kiker opp til de andre, som fremdeles sover sin dypeste søvn og bestemmer meg for å teste stanga, den 5 leddete slukstanga med Panther Martin på enden og tror du ikke at jeg fikk en 8 hektos ørret på det første kastet.
De andre våknet tidlig en etter en til ferdig kaffe og ørret på menyen.
Vi nådde Revakoia samme dag kl. 1100 en time senere blåste det opp igjen. Her er det fint at være mens det blåser.