Femundsmarka 2007

10-årsjubileum - Hipp hipp Hurra!

Torsdag 19. juni 1997. Sven Stenhammer, Gunnar Bentzen, Sven Oftedal og jeg ankommer Langen om kvelden, og sover under åpen himmel ved sørenden av Langenvannet. Vi prøver litt fiske, men uten hell. Morgenen etter tar vi Fæmund II fra Synnervika til Røa, og går i skiftende vær - litt regn, litt opphold og litt sol - opp Røas nordre side til Roasten, men går feil etter passering Røvollen, og kommer ned til elven, som vi følger et stykke oppover før vi atter søker oss tilbake til den rette stien.
Etter passering over brua oppe ved Roasten, til Engerdalssida, tar vi rast, og Gunnar får første Femundsmarka-ørret som han steker på stormkjøkkenet. Den er tjuvfisket, siden han gikk tilbake over brua til Rørossiden for å fiske, mens vi kun hadde fiskekort for Engerdalssiden. Håper brottet nå er preskribert etter 10 år. I annet fall blir han vel nødt å ta strafen sin. Det blir vel sikkert noen dager i kasjotten;-)
Etter tjuvfiskerasten, fortsetter vi opp Engerdalssiden av Roasten, opp til sundet mellom nedre og øvre Roasten, som vi går så vidt forbi, og slår leir i vika på øvre Roastsiden av sundet.
Det er hyggelig vær, og vi fisker og hygger oss ved bålet utover kvelden. Jeg får min første ørret, på mark, ut mot holmen i sundet, og jeg kjenner at vi begitt oss ut på noe, som er veldig, veldig bra, ...

Etter dette, har det gått 10 år, sånn omtrent 3650 dager, og jeg har vendt tilbake hver sommer. Kunne ikke tenkt meg en sommer foruten Femundsmarka. Det ville vært tragisk.
Den eksakte statistikken, har blitt følgende: 16 turer, fra 3 til 12 dager, gjennomsnittlig 7 dager hver tur. 99 døgn = 115 dager, pluss 6 overnattinger i angrensende strøk, fremst ved Feragsdammen, for å innvente avgangen til Fæmund II kl.9.00 om morgenen.

Men nå, tilbake til jubileumsåret 2007, som selvsagdt ble behørig markert og feiret.
Først fredag 25/5 til fredag 1/6, og deretter, etter en nærmest ubemerket pause og overgang, også fra lørdag 23/6 til lørdag 30/6. Det var baluba og hælene i telttaket og tenna i nærmeste furulegg fra børjan till slutt, ... sånn omrent, ...

Anders

-Vi har ikke spart på noe, vi skal ha en tur med komfort, og har rygget ut tilhengern med alt både tenkelig og utenkelig utstyr på brygga, og venter nå bare på at Arne Langen skal komme med båten. Det er jo for tidlig for Fæmund II, som jo som synes i bakgrunnen, fortsatt ligger på land. Greit da å kunne få transport av Arne, selv om det er i pinsetider, og han egentlig har mer enn nok å gjøre med pågangen av utfartsfolk som ankommer gjestegården. Takk for det, Arne!

-Vi er på vann og på vei, og Thorlef ser mer enn fornøyd ut. Rampen, muligens en anelse mer skeptisk.

-Arne kjenner sjøen som sin egen bokselomme, og får oss trygdt i havn ved munningen til Røa.
Fra venstre: Terje Bernklev, Arne Langen og Thorleif Bruun.

-Etter første lavvunatt, får vi ganske fort en forsmak av hva som venter oss; harr på ca. 7-8 hg.

-Utsynet som møter oss utenfor lavvuen, er upåklagelig.

-Thorleif er ikke ferdig med frukostbestyret, før ....

- ... Bjørn fra Røros kommer forbi leirren, og snart har vist oss hvordan fisk skal taes.

-Fisken hans, en ørret på 4,05 kg er hans personlige rekord ved Røa, og vi feirer tildragelsen med røkt harr, og duggfrisk pils fra "kjøleskapet" ute i Femunden.

-Jeg sto en par hundre meter unna, men skjønte fort at det var noe alldeles spesiellt på kroken hans, og løpte avgårde og fikk det hele foreviget på video, i tillegge til bildene.
Ørret 4,05 kg. Gratulerer Bjørn!!!

-Harren er på bettet, ...

- ..., dejlig da å bare legge seg ned i lyngen, ta en røyk, og vente på napp, ...
(legg merke til snødriva i bakgrunnen).

-Ja, det er ganske så vakkert her, ... Her, opp mot Granbekksutløpet.

-Thorleif, ser ikke så veldig missfornøyd ut, med harren sin.

-Det er i slutten av mai, og ikke akkurat tropiknetter. Når kvelden kommer, er det da dejlig med et varmende bål. Men det merkes at det er en populær camp, og siden vi selvsagdt følger reglene om ikke å bryte greiner fra trær - varken levende eller døde - må vi gå noen hundre meter opp i skogen før vi finner nedfallsved til kveldsbålet vårt.

v
-Skal hilse å si det er klart vann i Femunden.

-Oj! Her har t.o.m. jeg fått en fisk. Ikke en av de største, men, ....
Vel, miljøet og bakgrunnen var jo i hvert fall fint!

-Bakgrunnen ja, den var det ikke noe feil ved. Den var det en fryd å våkne opp til, hver morra.

-Terje i forgrunnen, + den glade gjengen fra Røros.

-Atter en kveld ved bålet, ...

-..., før vi våkner opp til en ny dag, og Jo Bjørner som fått fin fisk på kroken.
Her en harr, men han tok også en av de få fine ørretene vi fikk oppleve; en grann skapning på oppskattningsvis 1,2-1,3 kg.

-Terje er kokk, og steker bacon til lunch. Det finnes vel ikke noe som lukter (og smaker) så godt, som bacon, på tur. I tillegg, har også gjerne med egg, og da er det jo bare fullendt. Godere turmat kan ikke tenkes!

-Så blir han litt forstyrret da, i matlaginga, når harren biter på snøret.

-Vel, Terje er ikke den mest ihuga fiskeren av oss. Men denne gangen så det lenge ut til at han skulle bli harrkonge. Det var bare på siste dagen at Thoreif klarte å rette opp på statistikken, slik at det vel ble sånn omtrent deling på tronen.

-Terje og Siko, tar det ofte stort sett med ro i leiren. Ikke noe stort av stress og mas der, nei. Og godt er no det, så blir det orden og komfort i leiren også for oss andre.

-Uten mat og drikke, duger helten ikke, ...

-Rampen, han kan det her med mat! Det finnes ikke en smule som går den snuten forbi. Her er det et tørt skinn av en røkt harr som fanget hans kulinariske interesse, ...

-..., og dette, likt alt annet spisendes, går selvsagdt ned på høykant.

-Thorleif kommer med mere harr, ...

-..., og Terje kommer med mere harr, ...

-..., akkurat når vi nærmest gitt opp håpet om å få en ørret på kroken, så blir det jeg som får den store fornøyelsen, til å dra på land, en fin prikkete kamrat i god kondisjon.

-1 kg. på prikken! Hurra! Jubileumsfisken er på land!

-Tre fine fisker; min ørret på 1 kg. og Thorleifs og Terjes to harrer på 8-9 hg.
Joda, denne dagen ble det fisk til middag, ...

-Terje kan som sagdt dette med komfort. Ikke bare er det hans lavvu vi sover tørt og komfortabelt i, det er også Terje som sørger for at vi har regnskydd og ly for vær og vind der vi kan lage mat og ha det koselig utendørs. Og det trengtes flere av dagene. Her er således vår uteterrasse, som Terje stillt i orden vha. gapahuk, yttertelt og pressening. Der hadde vi det tørt og fint, selv når værgudene pøste på med regn og kulingkast. Han stillte til overmål t.o.m. i orden med grill i det ene hjørne, som vi brukte både til pølser og fisk. Ære vare deg, Terje! Som fikser og doner til alles vårt beste i leiren. Det skal du ha!

-Rampen, en fin hund! Bare han får maten, ...

-Det var ikke lange turene vi gikk, men her har vi i hvert fall tatt oss helt opp til Starrhåen, Thorleif, Rampen og jeg. Det var en fin kveld, men fisken hadde nok gått til sengs, for vi så ikke noe til han, ...

-Det gjelder å ha kamerat med seg, når det byr seg. Som her, en finere kveldshimmel og solnedgang over Femunden, kan nesten ikke tenkes, ...

-Svartkjelen får som vanlig gjøre jobben sin, med godt og sterkende "skaukaffe". Og når rødspriten er slutt, så funker det like bra med å sette ABU-røyken over glørne. Bare vær litt påpasselig, slik at det ikke blir for varmt.

-Terje gir seg ikke med harrfisket, ...

-..., og det gjør ikke Thorleif heller, ...

-Vel, alt har en ende. Så også denne turen, og vi har kommet til siste dag, og vi lager stort bål, ikke fremst for varmen, men for å få brent opp alt søplet. Plast og papir forsvinner fort. Ølbokser brinner ikke spesiellt bra, men fordamper og blir borte bare det er varme nok.

-Min stekespade, som passet akkurat å få ned i Trangian, egenhendig spikka, vinterstid, hjemme, forran peisen, med litt godt i koppen som inspirasjonskilde, sammen med minner om gamle turer, og drømmer om nye.
Jeg hadde gjordt den litt for tynn, og det oppsto en uhelbredelig sprikke, som gjorde at den fikk ligge kvar på bålplassen. Men den gjorde nytta si i en hel uke. Så får jeg vel lage en ny da. Noe skal en jo gjøre, også den kommende vinteren, ...

-Arne Langen, kommer som bestillt. Og siden vi sitter ferdigpakkede, gjenstår det da bare å få grejene opp i båten, og så er vi på hjemferd, 8 km tilbake over Femunden.

-Det tar ikke mer enn 20-30 minutter, med Arnes 25-hestars, så er vi i Synnervika.

-Fæmund II, som feiret 100-års jubileum i 2005, ligger fortsatt på land. Men skal ut på daglige turer over Femunden - hele sommeren - om bare en drøy uke. Den båten, kommer nok til å gå her, langt etter at vi andre gått vår siste tur - det er noe å tenke på det, ...

-Arne setter av oss med vårt pargass vid Statskogbua. Vi skifter til rene klær, i håp om at det skal døyve noe av en ukes oppakkumulert "odør". Er ikke sikker på om det funker, men vi får i hvert fall lov til å kjøpe en pølse på Statoil i Røros, før vi fortsetter sørover, med røkt harr og fine minner i bagasjen.

Takk for denne gangen!
Jeg lengter meg allerede sjuk etter den neste turen, ...
..., som til alt hell ikke ligger mer enn tre uker fram i tid, ...