Izrael

22.10. 1998 Izrael, Eilat

Po ranním koupání v Rudém moři překračujeme izraelské hranice, což znamená hodinové čekání na jordánské části a čtyř hodinová prohlídka na izraelské části. Izraelci mají velký a oprávněný strach z teroristů a výbušnin. Zcela vykládáme autobus, který pak odjíždí na technickou prohlídku. Naštěstí nám neprohlížejí zavazadla, čehož někteří z nás litují, protože si konečně chtěli trochu uklidit.

Podvečer trávíme v přímořském letovisku Eilat. Izraelci jsou na svůj jediný přístav a přístup k Rudému moři náležitě hrdí a moderní velkoryse pojaté hotely, pláže a řady turistických atrakcí jsou toho dokladem. Na noc jedeme spát do pouště u národního parku Timna.

23.10. 1998 Izrael, Timna, Eilat

Ráno a dopoledne, když ještě není takové vedro, se procházíme v národním parku Timna v Negevské poušti (vstup 20 ILS). Toto území je plné zvláštních pískovcových skalních útvarů a nalézají se zde starověké měděné doly. Všude okolo je plno šedozelené měděné rudy. Údajně se jedná o bájné doly krále Šalamouna, zmiňované v Bibli. Ačkoliv je dopoledne a podzim, tak je tu vražedné vedro.

V poledne se ještě jednou vracíme do Eilatu užívat si krásy Rudého moře. Já spolu s několika dalšími se vydáváme do oceánografického parku s podmořskou observatoří (63 ILS). To, co jsme zde spatřili, předčilo všechna naše očekávání, prostě pohádka. Tropické sytě barevné ryby všech velikostí a tvarů, murény, hadi, rejnoci, korály všech barev, sasanky, mořští koníci, atd. Podařilo se nám být u krmení obrovských, metr a půl velkých, želv, ale asi nezapomenutelným zážitkem je krmení žraloků, které je možné pozorovat z bezprostřední blízkosti. Můžu říct, že návštěva takového parku je pro nás suchozemce opravdu jedinečným zážitkem.

Večer odjíždíme k pevnosti Massada ležící v údolí u Mrtvého moře, kde uleháme k spánku v nedaleké datlové oáze.

24.10. 1998 Massada, Jericho

Ještě před východem slunce se vydáváme na výstup k pevnosti Massada. Je to 400 m převýšení, takže od Mrtvého moře pěšky stoupáme do nadmořské výšky 0 m n.m. Na Massadě se nám pak naskýtá pohled na vycházející slunce nad Jordánskem, které je na druhém břehu Mrtvého moře. Pevnost se stala posledním útočištěm sekty Zelétů při židovském povstaní v Jeruzalémě proti Římanům a byla dobyta římským vojskem až po dvou letech obléhání. Ranní pěší výstup stojí 17 ILS, lanovka 50 ILS.

Přes poledne se koupáme v Mrtvém moři, a pak odjíždíme do Jericha, opět údajně nejstaršího města na světě. Kromě rozvalin až devět tisíc let starých zdí opevnění města toho v Jerichu k vidění mnoho není. Jericho je v současnosti hlavním městem Palestinské autonomie. Je zde proto spousta palestinských vlaječek a portrétů Jasira Arafata. Jinak je Jericho takové malé ospalé provinční městečko. Ve městě a v jeho okolí je řada menších banánových a datlových plantáží.

Po krátké zastávce ve městě se jedeme podívat na nedalekou horu Pokušení, na níž údajně Satan pokoušel Ježíše, nabízeje mu všechna království světa. Podvečer trávíme odpočinkem a procházkami po Jerichu.

25.10. 1998 Wadi Qelt, Jeruzalém

Po ránu podnikáme pěší výlet kaňonem vyschlé říčky Wadi Qelt. Čtyřhodinová tůra romantickým prostředím podél funkčního akvaduktu nás vede kolem datlových oáz ke klášteru sv. Jiří, vestavěného do skály a znovu zpátky do Jericha. Kolem poledního je už opravdu nesnesitelný vedro, a proto se vracíme koupat k Mrtvému moři. Ačkoliv každý ví, že v jeho vodách se nedá utopit ani při nejlepší vůli, není nad vlastní zkušenost. Zážitkem je i dovádění v léčivém bahně.

Zbytek odpoledne a večera trávíme v Jeruzalémě. Jestliže v okolí Mrtvého moře se teplota pohybovala přes 40 °C ve stínu, tak v Jeruzalémě, který je o 1000 m výše je už příjemný chládek. První naší zastávkou je budova parlamentu Knessetu, a pak se jedeme podívat do ortodoxní židovské čtvrti Mea She’arim. Večer uleháme ke spánku v poušti nedaleko Jeruzaléma.

26.10. 1998 Jeruzalém, Betlém

Ráno se opět vracíme zpět do hlavního města Izraele. Ve Starém městě navštěvujeme postupně stěžejní místa všech tří světových náboženství. Z židovských památek je to Zeď nářků, což je pozůstatek Šalamounova chrámu, z křesťanských Via Dolorosa (Křížová cesta), po které přicházíme k chrámu Božího hrobu na Golgotě s hrobkou Ježíše Krista a konečně z muslimských mešita Al-Aqsa (sem nejdál došel prorok Mohamed z Mekky) a Skalní dóm. Jeruzalém je po Mecce a Medině třetím nejposvátnějším místem islámu a Skalní dóm, neboli Omarova mešita, je nejstarší mešitou na světě. Uvnitř je skála, ze které se Mohamed na koni odrazil do nebe. Vstup do mešit Al-Aqsa, Skalního dómu a muzea je za 36 ILS, studenti 24 ILS (koupit lístek např. pouze do Skalního dómu nelze).

Okolo poledne jedeme do Betléma, dnes již téměř součást rozrůstajícího se Jeruzaléma, k bazilice Narození, v jejíž podzemí je jeskyně, kde se údajně narodil Ježíš a kde byl uložen v jesličkách. Odpoledne se vracíme zpět do Jeruzaléma k Olivové (Olivecké) hoře. Tady navštěvujeme chrám Nanebevzetí Panny Marie, Getsemanské jeskyně a Baziliku všech národů.

27.10. 1998 Tel-Aviv, Tiberias

Časně ráno se přesouváme do nedalekého dvojměstí Tel Aviv – Jaffa. V Tel Avivu je asi nejzajímavější střed města s Dizengoffovou fontánou. Za zvuků hudby se otáčí a vodotrysk mění svůj tvar, přičemž dochází k průniku dvou živlů – vody a ohně (něco jako Křižíkova fontána). Jaffa je pravým opakem Tel Avivu. Křivolaké uličky plné krámků se vším možným zbožím, historické stavby a pohodová atmosféra.

Večer zastavujeme v letovisku Tiberias na břehu Galilejského jezera. Příjemným zážitkem je večerní procházka po pobřežní promenádě plné lákavých restaurací a s výhledem na jezero, po němž plují dřevěné lodě s ráhnovím ve tvaru kříže (stejné jako za Ježíšových časů).

28.10. 1998 Galilejské jezero, Golany

Naší první ranní zastávkou je český kibuc En Gev, založený ve 30. letech českými Židy, kde nás zaujala především pštrosí farma. Dále navštěvujeme Kafarnaum, které leží pod Golanskými výšinami, v nejsevernější části Galilejského jezera. Zde Ježíš často kázal a dodnes jsou zde k vidění základy staré synagogy a domu sv. Petra. Dalšími našimi zastávkami na březích Galilejského jezera jsou chrám Primátu sv. Petra a bazilika Rozmnožování chlebů a ryb.

Zbytek dne trávíme v národním parku na Golanských výšinách, kde po zdolání několika málo kilometrů skalnaté pouštní náhorní plošiny přicházíme ke kaňonu s malou říčkou, jezírky a vodopády. Po nějaký čas je z povzdálí slyšet sporadická dělostřelecká palba. Večer přespáváme v již opuštěném kempu na břehu Galilejského jezera. Večerní rozjímání občas přerušují nízké přelety izraelských bombardovacích vrtulníků..

29.10. 1998 Yardenit, hora Tábor, Nazaret

Cestou do Nazaretu zastavujeme nejprve v Yardenitu, který leží v místě, kde z Galilejského jezera vytéká řeka Jordán. Yardenit je místem, kde byl pokřtěn Ježíš a dnes k němu směřují poutníci z celého světa a nechávají se zde křtít vodou z Jordánu. Příští zastávkou je městečko Kána Galilejská, místo prvního Ježíšova zázraku. Ježíš sem přišel na svatbu a proměnil vodu ve víno. A konečně naší poslední zastávkou na cestě do Nazaretu je hora Tábor (558 m n.m.), na kterou podnikáme asi hodinový výstup. Jde o místo, kde podle evangelií mělo dojít k proměně Páně. Na vrcholu stojí františkánský klášter se zajímavou bazilikou a je odtud krásný rozhled do kraje.

Dominantou Nazaretu je dvojpodlažní bazilika Zvěstování Panny Marie, největší kostel na Blízkém Východě. Je to jednoznačně nejzajímavější stavba ve městě, v němž Ježíš prožil většinu svého života. Za návštěvu ovšem stojí také nádherný řecko-ortodoxní kostel sv. Gabriela se studnicí Panny Marie. Podle jedné verze z apokryfních evangelií je právě tato studnice místem, kde Archanděl Gabriel oznámil Marii, že se stane matkou. Podle římskokatolické verze je tímto místem bazilika Zvěstování.

30.10. 1998 Haifa

Po včerejší prohlídce Nazaretu se přesouváme do nejvýznamnějšího izraelského přístavu Haify, který je naší poslední zastávkou v Izraeli. Haifa je světovým centrem náboženství Bahai. Je zde proto k vidění nádherná stavba bahajského chrámu s pozlacenou kopulí a s krásnými okolními perskými zahradami. Z chrámu je i pěkná vyhlídka na celé město a přístav.

Popoledni absolvujeme nepříjemné izraelské pasové a celní odbavení, od kterého můžete očekávat, mimo jiné, rentgenování zavazadel, průchod detektorem a individuální výslech v angličtině typu: Jmenujte místa v Izraeli, která jste navštívil. Brali jste cestou nějaké stopaře? Byli jste celou dobu pohromadě nebo se někdo oddělil? Znáte někoho v Izraeli? Atd. Po této proceduře, která byla mimochodem mnohem horší než při vstupu, se naloďujeme na kyperský trajekt a vyplouváme směrem ke kyperským břehům.