Kenangan di Taman Rimba Kenong

Pengenalan

Kenong Rimba Park adalah  satu hutan hujan tropika yang masih belum diteroka seluas 128 km persegi dalam daerah Lipis, Pahang. Terletak dalam lembah kenong dan berkongsi sempadan dengan Taman Negara di bahagian Utara dan Timur.

Walaupun taman ini dibuka kepada orang awam, kebanyakan kawasan taman ini masih lagi belum diterokai sepenuhnya. Keindahan alam yang belum tercemar dan para pengunjung dapat melihat pelbagai flora dan fauna, dari cendawan hinggalah pokok yang berpuluh meter tingginya dan dari katak bersaiz 1 cm hinggalah ke Gajah  (kalau bernasib baik). Di samping itu pengunjung dapat menghayati suasana hutan dengan mendengar bunyi cengkerik dan burung enggang ketawa(?).

Perjalanan Kami

Setelah berbulan kami merancang maka satu keputusan dibuat pada 1 hb Ogos, 1998 kami akan ke Kenong Rimba Park. Inilah satu-satunya trip yang saya ikuti dengan rakan-rakan yang dikenali melalui IRC. Berikut adalah catatan pengalaman saya semasa trip tersebut, gambar pun saya sertakan (maaf saya bukanlah pengarang yang baik).

31hb Julai 1998 -

Jam 6.00 pm kami bertolak dari Puduraya ke Kuala Lipis (aku kira balik kampunglah ni) kira-kira pukul 10.30 pm maka sampailah ke destinasi yang di tujuh....cewahhh. Member aku yang tiga orang tu tak habis-habis tanya bila nak sampai...dah tu komplain pulak jalan tak lurus. Sesampai je kat Kuala Lipis tempat pertama yang kami tuju tak lain ialah gerai makan..lapar sangat la ni. lepas tu baru la talipon hotel...aku sebenarnya tak tau hotel tu (nama aje orang Lipis). Nasib baik staff hotel tu tunggu kita orang di stesen bas.

Sampai di bilik hotel buat apa lagi mandi laaa...lepastu tidur (hehehe...pukul 1.30 am baru tidur)

1hb Ogos, 1998-

Bermulalah perjalanan kami..hehehe...sebelum pergi tu breakfast dululah kat Kuala Lipis (harap-harap jumpa Siti Norhaliza...tapi tak ada rezeki kot). Lepas siap urusan dengan pihak agen pelancongan...kamipun bertolak ke stesen keretapi. Kira-kira pukul 8.00 am kami naik keretapi menuju ke Perhentian Batu Sembilan. Kemudian kami menaiki bot menyusuri Sungai Jelai seterusnya ke Sungai Kenong. Pehhh..ok jugak naik bot nih dapat juga merasai keseronokannya.

ni laaa...gambar sungai...tupun tak tau ke?
Sungai Jelai yang tenang lagi indah
Awas: Air yang tenang jangan disangka tiada buaya

gambar saya dari posisi belakang
Para peserta ekspedisi menaiki bot dengan memakai jaket keselamatan
Klik kat gambar tu baru le boleh tengok rupanya peserta ekspedisi.

Entah pukul berapa..kamipun sampai di jetty Kampung Dusun (aku agak aje)..sesampai je di jetty tu..kami jumpa motosikal cowboy(?)..kalau ada JPJ entah berapa agaknye saman tuan punya motor tu dapat. Sementara menunggu kumpulan kedua sampai sempat gak kami bergambar. Ada juga orang yang berkenan nak bergambar dengan motor cowboy tuh.

ni laaa gambar kita orang
Para peserta ekspedisi yang ensem
(dari kanan Yanti, Ella, Rosli & aku)

Agak-agaknya dalam pukul 10 am kamipun meneruskan perjalanan yang makin mencabar ini (cewahhh). Kami masuk kampung, keluar kampung, daki bukit, turun bukit....redah longkang...heheheh. Maka sampailah kami di satu tempat yang dinamakan Batu Hampar....hmmm dekat situ ada sungai, ada air, ada ikan, ada pokok dan macam-macamlah. Yang bestnye air sungainye uihhh sejuk..-5oC (boleh percaya ke nih-termometer rosak kot)..tapi yang pentingnya sejuklah. Berehat sekejap dekat situ sambil makan keropok dengan kacang ok jugak...lapar katakan. Kemudian kami di beri peluang untuk mendayung sampan menyusuri Sungai Kenong...masuk kedalam gua kira lalu sungai bawah tanah...seram gaks. Mana taknye dah le sampan cuma untuk tiga orang dah tu saiznya kecil, kalau dah masuk tu lagi 2-3 cm lagi air boleh masuk dalam sampan. Ada le member tu dari dia masuk sampan hinggalah balik semua sikitpun tak bergerak...takut agaknye (tak tau berenang kot?)...dah la tuh banyak sangat pikir benda lain..godzilla lah..anaconda laa..alligator la. Hehehe..nasib baik dia selamat sampai.

dayung sampan...jangan tak dayung...karang hanyut sape yang susah?
Salah seorang peserta dengan khusuknya berdayung...
(cam pro jerr..tapi dalam hati hehehe...)

Lepas siap semua berdayung kami berjalan kaki lagi..uih mau haus tapak kasut camni..nasib baik aku pakai kasut tapak traktor. Masuk lagi dalam semak keluar semak, masuk hutan keluar hutan...lepastu jumpa lah tempat pertapan (Gua laaa...). Banyanye gua kita orang keluar masuk.  Gua batu Telahup...hehehe merangkap sebab tak nak kasut basah. Gua Batu Tangkup...lebih kurang Batu Belah Batu Betangkup. Gua Batu Tinggi...hishh semuanya gua batu. Dekat gua ni kita boleh lihat formasi gua akibat tindakbalasnya dengan air....alaaa aku malah cerita kat sini laa...kalau nak tau semua buka balik buku geografi tingkatan tiga. Sayangnya semua gambar di gua tak jadi..cameraman tak pro...lain kali kalau nak pergi lagi kena la bawak professional cameraman baru le puas ati.

untuk kakitangan sahaja...hidung kena tinggal kat luar
Tempat bertapa
Inilah guanya..tapi gua ni kalau tak silap saya Gua Hijau.
Kitaorang pergi ke sini petang

Mmm...agak-agak pukul 2.00 pm, sampailah kitaorang ke Chalet...penat tak terkira. Rehat kejap sambil menanti makan tengahari siap...mak oii!! tengahari tu kitaorang makan nasi lauk sardin goreng dengan sayur goreng..ok jugak..dah lapar semua benda sedap.

ni laa yang dipanggil chelet
Chelet tempat beradu
Di bawahnya tempat makan dan bersembang

Lepas jer makan, rehat dua tiga minit terus pegi mandi...mana lagi kat sungai lah. Airnya tak le dalam mana...sesuai laa untuk yang baru nak belajar berenang...lama juga laa mandi sampai kecut. Maklumlah kat KL masa tu air kena catu..so kena mandi puas-puas la..qada hari-hari yang tak mandi....hehehehe.

Lepas je mandi, rehat kejap kita orang pegi laks mendaki gua...hehehe..75o condongya, dah tu ada yang sampai 90o..berani kee!!! Berani laa..nasib baik tak ramai yang ikut...kalau tidak mahunya 5-6 jam baru sampai. Mula-mula panjat batu yang tajam cuma berpaut pada batu dan akar-akar kayu...pehhh mencabar oii...lepas tuh masuk dalam gua...mak oii gelapnya...keluar gua masuk gua (malah cerita lelebih karang penat korang baca). Ada satu gua tu aku tak leh masuk lelama..bau tahi gagak busuknya sampai nak muntah. Tapi dalam gua tu macam-macam boleh kita lihat (walaupun gelap) pelbagai bentuk batu yang ada...batu bersanding pun ada.

Balik jer dari gua hari pun dah nak gelap, tak banyak boleh buat...sambil menanti makan malam buat apa lagi sembang laa..lepas tu makan...lepas tu sembang balik. Sedar-sedar dah pukul 11 pm...chelet yang lain semua dah gelap...apalagi tidur laa...esok kena jalan jauh. Malam tu sepatutnya kami sepatutnya ikut night walk tapi tak, nak rehat kononnya....esok kena jalan kaki 40km.

lapar betul nih...
Sabar menanti....makan malam
Lapar sangat la tuh.

2hb Ogos, 1998-

Uwarghhhhhhhhh....dah pukul 6.30 am...dah bangun la tuh, aku buka pintu chelet luas-luas...hehehe sejuknya. Mandipun rasanya malas..punya la sejuk... lepas tu buat la apa yang patut...sarapan dah siap...apa lagi makan le. Dalam pukul 8.30 am kamipun memulakan perjalan yang jauh lagi memenatkan...kalau tau jauhnya dan susahnya nak pergi ada agaknya yang tak ikut. Tapi di situ ada air terjun...AIR TERJUN!!!. Itulah antara matlamat kami nak pegi sana...jauh pun pergi jugak.

Yahooooo air terjun...
AIR TERJUN
matlamat utama

Macam-macam kami jumpa dan tempuhi dalam perjalanan menuju ke matlamat yang utama (hehehe...ok ker bahasa camni). Jeng jeng jeng... semasa perjalanan kami adalah kami jumpa hasil karya gajah yang melawat ke kawasan tersebut. Mengikut tourist guide kami gajah tersebut baru sebulan meningalkan kawasan tersebut...katanya lagi gajah itu merantau mencari makan di sekitar kawasan Kenong Rimba Park dan Taman Negara...luas juga kawasan gajah ni mencari makan. Rupa hasil karya tuh bulat...sebesar bola takraw, hitam la kot yang peliknya tak de bau..dah garing la tuh.

penat-penat camni nak bergambar jugak...
Berehat sebentar..jauh lagi laa
Lepas turun naik bukit...redah sungai....saat-saat yang di tunggu oleh Rosli telah tiba..jeng..jeng..jeng. Jumpa Orang Asli.... sekeluarga ada empat orang...keluarga Tok Batin..dengan isteri dan dua orang anak. Ada anak dara rupanya tok batin ni. Anak daranya mengkagumkan ..kalau tak caya tanya Rosli..sehingga tak kelip mata memandangnya...hehehe. Cerita lebih pun tak guna laaa...

no komen
Penatnya aku...dah la tuh...habis kaki melecet

Hmmm...dalam pukul 12.00 tengahari kamipun sampailah ke kawasan air terjun..dari jauh dah dengar derumannya...tu yang membuatkan semangat bertambah...kalau nak ikut penat badan...tak larat dah. Sesampai jer terus cari tempat parking...fuhhh lega dapat rehat. Sambil makan bekalan...boleh pulak tangkap ikan kat situ. Jinaknya ikan kat situ...sampai boleh tangkap dengan tangan...guna plastik bekalan laaa. Banyak jugak hasil tangkapan.

Elehhhh...nak menunjuk la tuh
Rosli dengan ikannya

Lepas makan apa lagi mandi laaa...fuhhh segarnya...nak ceritapun susah. Kalau nak tau jugak patut korang pegi kat situ. Mandi..mandi...mandi sampai sejuk. Akula yang paling lama bertahan dalam kesejukkan air terjun tuh.

hishhh...macam orang tak pernah jumpa air.
Oiiii sudah laa tuh...karang demam

Alamak...diaorang dah nak balik dah...patut pun kena balik karang tak pasal-pasl kena bermalam dalam hutan. Jalan balik sama dengan jalan nak pergi..tapi ok sikit sebab turun bukit.. Sesampai jer dekat chelet hujan dah mula turun...hmmm nasib baik kalau tidak basah lerr. Petang tuh kita orang mandi air hujan jer...nak pegi bilik air malas jauh tuh..gelap lagi. Kira ok jugak...lama dah rasanya tak mandi air hujan...masa kecik-kecik dulu adala mandi air hujan.

Malam tuh selepas makan malam kitaorang sembangla pasal pengalaman.. terutama sekali pasal jumpa Orang Asli. Kalau nak tau pasal apa tu kena tanya Rosli. Hehehe..."Woooii boleh tolong senyap sikit "...orang chelet sebelah tegur. Alamak..orang lain semua dah tidur laa..

3hb Ogos, 1998-

Uwarghhhhhhhhh....bangun, bangun karang kena tinggal keretapi. Pagi tu kita orang bangun dengan penuh ceria. heheheeh. Terasa sedih juga nak  meninggalkan Taman Rimba ini yang penuh kedamaian (hehehe).

posing maut punya
Aku, Rosli dan Abang Zambri (tourist guide)
Klik kat gambar di atas kalau nak tengok gambar dalam full color

Lepas sarapan, kira-kira pukul 8.30 kami mula bertolak untuk balik. Rupanya jalan balik tak sejauh dengan jalan pergi. Satu peristiwa yang agak mencemaskan apabila kami ken kejar dengan anak kerbau...suspen ooo. Saya yang ber ada di belakang sekali (untuk menjaga keselamatan orang kat depan) mula sekali perasan ada sesuatu yang mengekori. Tengok belakang rupanya anak kerbau sedang belari ke arah kami, saya apa lagi lari lah. Kemudian semua ikut lari..Nasib kami baik keadaan dapat ditenteramkan dengan bantuan guide kami.

Selepas berjalan kaki kami menaiki bot menujuk ke Perhentian Keretapi Batu Sembilan. Sempat juga kami merasa durian disana...tapi sayang waktu itu baru permulaan musim  durian...kalau tidak...hmmm. Tapi yang lebih peliknya, adalah seorang di antara kami yang elergik dengan durian..siap lari apabila kami kejar dia dengan kulit durian...hehehe.

Sesampai di Kuala Lipis kami  mandi lebih kurang, lepas tu makan tengahari..pukul dua petang diaorang berangkat pulang ke Kuala Lumpur. Aku...tak balik lagi..sambung cuti lagi kat kampung.

Terima kasih kepada pihak pengurusan Pan Holiday Travel & Tours, Pesona Rimba Resort, Pan Holidays Hotel, En Zamri (Tour guide kami), Guide Kenong Rimba Park, Pakcik jual durian, makcik kedai dan ramai lagi...yang menambahkan lagi keceriaan kami di Kenong Rimba Park. Tak lupa kepada pesaing kami...kumpulan pelancong dari Petaling Jaya dengan ucapan...ma'afkan kami kerana kami sentiasa mendahului...hehehe (jangan marah). Terima kasih.

Kesimpulan

Hmm...korang semua simpul lee sendiri dah penat aku menaip nih...dah tu asyik illigel jer..berapa kali kena taip semula. Kalau tak boleh simpul sendiri, mintak tolong kat Rosli ke, Ela ker tak pun Yanti diaorang nih pandai menyimpul...hehehe benda yang elok diaorang simpul sampai tak leh buka. Korang semua paham ke apa yang aku tulih ni..tak paham, kesian korang.