Fra Espen Rusten. Innlevert 16/9-1999.
Femundsmarka 1999

En ny fiskesesong er på hell, og det er tid for å gjøre opp status. Årets sesong startet som seg hør og bør med noen helgeturer i hjemlige trakter (Nord-Gudbrandsdalen), før endelig vendte nesa mot Femundsmarka. For meg og Kristian ble dette vår 5. tur i området langs Røa, Olav sin 3. Spenningen var stor både til været og vannstanden. Årets tur ble lagt til midten av juli(15.-24.),altså ei god uke tidligere enn normalt. Allerede ved Røosen så vi at vannstanden var litt under fjorårets, så det var ingen fare.

Første natta lå vi ved Røvollen. Vi har som tradisjon at vi aldri går langt første dagen, så en time er passe. I tillegg har vi fått mye fin fisk i det området. De helt store uteble det første døgnet, men det ble da nok til middag denne gangen også.

Dag II startet med riving av leir for videre marsj mot Øvre Roasten. Spenningen var stor om det lå noen ved den eneste gode leirplassen ved innosen. Vi svettet ganske heftig under gore-texen på veg innover, men søkkvåt av svette er bedre enn tusen nye myggstikk! Da vi endelig kom fram kunne vi fastslå at leirplassen var ledig. Da hadde vi gått i 2.5 time og magen sa fra om at det var på tide med mat.
Etter lunsj startet vi fiskinga. Jeg prøvde en svart Panther Martin 6g, med gule prikker og gull skje. På andre kastet var det fast fisk. Jeg skjønte fort at det var harr, for det gikk ikke så heftig for seg, men for en harr. Etter en kort, men hektisk kamp var den på plass oppi håven. Det var det største eksemplaret vi noen gang hadde sett av arten Thymallus thymallus. Vekta viste 1.5 kilo!! For en start på turen!!

Dagene gikk ved Roasten, og flere harrer på rundt kiloen ble halt opp av vannet. Den mest heftige opplevelsen ved Roasten var det tre karer fra Elverum som stod for. De kunne fortelle at natta før vi kom hadde de fisket med spinner i innoset. Plutselig hadde det gått på STORFISK hos den ene. Etter en lang kamp ble det gjort forøk på håving. Det resulterte i at skaftet på håven knakk!! Men enden på visa ble heldigvis for våre venner fra Elverum at storfisken kom på land, og hvilken fisk!! Det var en ørret på intet mindre enn 4.6 kilo!!!! Har du hørt om noen større tatt i Røa på stang? Dette forklarte hvorfor de gikk rundt med en håv som hadde sjølspikka skaft.

Etter 4 dager ved Roasten var det på tide med en tur lenger oppover.
Dagene som kom førte med seg værforandring, noe som også førte til svikt i bettet. Det hindret forøvrig ikke Kristian i å ta en ørret på 1,4 kilo. Vi tok også noe større harrer, så det var ikke noe problem med fisk til maten hver dag.

Torsdag var det slutt. Da pakket vi, og la ut på turen mot Fæmund II i regn og vind. Da vi kom fram til brygga ble vi i tvil om Fæmund II i det hele tatt ville legge til ved Røosen. For det var sterk vind med store bølger på Femund. Vi ble enige om at vi aldri før hadde sett så store bølger på en innsjø. Stor Hans bua ble derfor god å ha mens vi ventet på båten. Der hadde vi selskap av 15 tyskerer!! De bestod av to voksne, resten barn + en haug med våte klær.

Etter ei tid kom båten, og det så ut som om den vil legge til, heldigvis. Litt tidligere hadde jeg vært ute på brygga for å se etter båten. Det resulterte i at jeg ble søkkvåt av sjø som slo over brygga, så det var med en viss spenning vi lastet på oss sekkene på godt over 25 kilo for å "hoppe" ombord i båten. Hadde det bare vært oss som skulle ombord!! Det var også ei bikkje + tre småunger og et par andre voksne. Da båten la inntil slo den så kraftig mot brygga så det føltes som om den skulle velte. Båten gikk også så kraftig opp og ned med bølgene at man bare måtte hoppe ombord. Det hele ble ikke bedre av at kapteinen sa at vi måtte skynde oss. Barna ble "løftet" ombord mens vi hoppet. Sjøen slo kraftig over dekk, og det hele minnet mer om et forlis på åpent hav enn ved ei brygge på Femund. Da alle omsider var ombord la vi i fra, og det hele ble roligere da vi kom utpå sjøen.
Jeg snakket med dama i kiosken som kunne fortelle at dette var hennes 5. sesong ombord, men dette var første gangen at noe hadde falt ut av hyllene inne i kiosken!!

Etter en noe "dramatisk" båttur kunne vi pakke alt inn i bilen og vende nesa hjem mot Otta igjen, vel vitende om at neste års tur også går til Røa og Roasten.
Femundsmarka er som skapt for den type tur som vi legger ut på. Hovedprinsippet er at vi skal ha ei uke med 100% avslapping, fisking og lange kvelder ved bålet. Det får vi så det monner langs Røa.

Ei rask oppsummering av fangsten blir noe sånt som 3-4 harrer fra 700- 1200 gram. + den på 1.5 kilo.
En ørret på 1.4 kilo, + noen i underkant av kiloen. I tilleg tok vi selvfølgelig masser av fisk på 200-400 gram, nok til at vi hadde til middag hver dag bortsett fra søndag.
Samla sett ble dette nok en fantastisk tur, men fisket sviktet oss noe. Dette er første turen vi ikke spiser fisk til middag hver dag. I tilleg virket det som om det var mindre av den fisken på rundt halvkiloen. Men som sagt, vi er langt fra skuffet og kommer garantert tilbake neste år.

Fisker hilsen fra,
Espen Rusten

P.S satser på at Kristian legger ut flere bilder på hjemmesida si, også fra årets tur.